رؤية ناجح البواب .. عجلة المجلس

اقرأ لهؤلاء

التكنولوجيا .. وثورة في العلاج الذاتي
لا شك أن التكنولوجيا الحديثة باتت تلعب دورا استراتجيا في تطوير الخدمات الصحية العالمية بصورة تشكل قفزات نوعية كبيرة بداية من الأبحاث المتعلقة بتطوير
	تكنولوجيا محاربة الفساد  .. وصبر الشعب
التعلم خطوة خطوة في ممارسة الديمقراطية هو أحد أهم مكتسبات الشعب المصري خلال السنوات الستة الماضية لاسيما بعد أن نجح
الشباب .. واستراتيجية قومية للإبداع
يدرك الجميع أن مصر واحدة من الدول التي وهبها الله قوة بشرية لا يستهان بها ، إذ إن 60 % من السكان في عمر الشباب أقل من 25 عاما
تحديد حقوق وواجبات الروبوتات
كما يقال، لا قيمة لشيء بدون إثبات وتوثيق ورقي، وفي خضم الضجة العالمية حول النتائج المحتملة لدخولنا ثورة صناعية من نوع جديد، يقودها
الأمن الفضائي .. والتنسيق العربي المطلوب " 1- 3 "
يشكل الأمن والاستقرار، وحماية حقوق الملكية الفكرية أحد أهم متطلبات عملية التنمية الاقتصادية وإقناع المستثمرين

أصدقاؤك يفضلون:

بقلم : د. ناصر فؤاد

لناجح البواب الكثير من الأقارب ، ويعتبر مدخل عمارتنا الملتقى، ومكان اجتماعهم ، إلا أن سالم الساعي أعلاهم صوتا، وأكثرهم تأثيرا ، وقدرا. أتي سالم ولم يكن ناجح موجودا ، دخلت العمارة وسالم منتظر ، فبادرني بالسؤال:
سالم : أخبار بيت الزكاة إيه يا باشا.
العبد لله وقد استفزني السؤال : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، طيب قول الأول السلام، وبعدين اسأل اللي انت عايزه ، مش دي الأصول عندكم يا عمنا .
سالم : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، أصل سعادتك راسي وعارف اني ابن 7 ، يعني مولود بدري وطول عمري مستعجل يا ريس ، آسف جدا.
العبد لله : قولي انت أخبار سيادة المدير العام إيه ، وأخبار شركتكم إيه؟
سالم : الحمد لله يا باشا ، أنا بقالي سنتين ماسك مكتب رئيس مجلس الإدارة ، وبحْضر كمان كل جلسات المجلس يا باشا ، والحمد لله المدير العام اترقى وبقى هو رئيس مجلس الإدارة ، وما بيشربش أي حاجة إلا من إيدي أنا علشان كده ، طول ما هو في الشركة ما بعرفش أسيب مكتبه.
العبد لله : ما شاء الله بتحضر مجلس الإدارة ، وأكيد بتتعلم منهم الكتير ، معظم مجلس إدارتكم ناس كباره ، وعارفين في الإدارة والسياسة والأقتصاد.
سالم : يا باشا أنا بتعلم منهم ، وكتير بنفض لكلامهم.
العبد لله : بتنفض لكلامهم .. إيه الكلام ده يا عمنا ، انت بتهرج ولا إيه؟! ، عندك 9 من مجلس الإدارة ومعظمهم قيادات في مكانهم وأنت تنفض لهم ، ده ما يصحش أبدا .
سالم : يا باشا ما تفهمنيش غلط ، أنا بتعلم منهم كتير ، بس ساعات مببقاش فاهم ، هم بيتكلموا بجد ولا بيهزروا ، بس الغريبة أن الهزار بيبقى ساعات قرارات .
العبد لله : لا دي عايزه تركيز ، وضح لي يا عمنا.
سالم : خد عندك يا باشا ، آخر مجلس كانوا بيناقشوا ميزانية التشغيل للشركة ، ميزانية بـ 100 مليون جنيه ، ما خدتش منهم ربع ساعة مناقشة ، وأخد منهم يند واحد بـ 3000 جنيه ساعة وربع .
العبد لله : لازم يا عمنا بند مهم جدا .
سالم : مهم جدا لبتاع البوستة في موقع خارجي للشركة ، يعني ولا يسوى وقت مناقشته.
العبد لله: هات ما عندك يا سالم.
سالم : الميزانية مكتوب فيها 3 تروسيكلات يعني 3 عجلات بصندوق لزوم نقل البوستة من موقعين بينهم 3 كيلو وبينقلوا عينات وبوستة وما ينفعش ينقلوها مشي ، وأكيد ما ينفعش يشتروا لها عربية ولا موتوسيكل لأنه حرام ورمي فلوس، والعجلة دي بـ 3 عجلات مش حا تحتاج رخصة ولا سواق، المجلس فضل يناقش فيها وإيه نوع العجلة وليه ياباني مش صيني وليه .. وليه لمدة ساعة وربع .
العبد لله : انت بتتكلم بجد 100 مليون في ربع ساعة والعجل في ساعة وربع ووصلوا لإيه في الآخر.
سالم : وافقوا على 100 مليون جنيه ميزانية ، وخفضوا العجل لعجلتين ترشيدا للنفقات.

وعلى الله قصد السبيل

مشاركات القراء