ناجح البواب .. "حبسة مَيّه"

اقرأ لهؤلاء

التكنولوجيا .. وثورة في العلاج الذاتي
لا شك أن التكنولوجيا الحديثة باتت تلعب دورا استراتجيا في تطوير الخدمات الصحية العالمية بصورة تشكل قفزات نوعية كبيرة بداية من الأبحاث المتعلقة بتطوير
	تكنولوجيا محاربة الفساد  .. وصبر الشعب
التعلم خطوة خطوة في ممارسة الديمقراطية هو أحد أهم مكتسبات الشعب المصري خلال السنوات الستة الماضية لاسيما بعد أن نجح
الشباب .. واستراتيجية قومية للإبداع
يدرك الجميع أن مصر واحدة من الدول التي وهبها الله قوة بشرية لا يستهان بها ، إذ إن 60 % من السكان في عمر الشباب أقل من 25 عاما
تحديد حقوق وواجبات الروبوتات
كما يقال، لا قيمة لشيء بدون إثبات وتوثيق ورقي، وفي خضم الضجة العالمية حول النتائج المحتملة لدخولنا ثورة صناعية من نوع جديد، يقودها
الأمن الفضائي .. والتنسيق العربي المطلوب " 1- 3 "
يشكل الأمن والاستقرار، وحماية حقوق الملكية الفكرية أحد أهم متطلبات عملية التنمية الاقتصادية وإقناع المستثمرين

أصدقاؤك يفضلون:

ناجح البواب .. "حبسة مَيّه"

بقلم د. ناصر فؤاد

أذهلني ناجح ـ بواب عمارتنا ـ عندما سمعت منه هذه القصة..
ناجح : يا باشا احنا بنعيش في زمن العجايب، حتى المتعلمين واللي معاهم أعلى الشهادات ، بقى نظامهم مش ولا بد ، كلامهم زي ما بيقولوا بقى سوقي مع الرايجه .. لا مؤاخذة ، يعني سعادتك والله العظيم لو سمعت حكاية الواد عمار المنادي .. مش ممكن تصدق انها حصلت .
العبد لله : خير يا عم ، احكي وخُش في الموضوع، من غير تطويل ولا لف ولا دوران ، ولو عايز سلفة ولا منحه، دوّر علي حد تاني، الناس كلها قربت تبيع الحديدة .
ناجح : يا باشا دي حكاية لها علاقة بالطب والدكاترة ، ومش ممكن سعادتك أو أصحابك تشوفوها ، لأنكم بتروحوا لدكاترة أساتذه كبار ، بياخدوا الشئ الفلاني.
العبد لله : بدأنا في اللخبطة في الكلام ، انت حتنق حتى في المرض، قل أعوذ برب الفلق، النهار ده الخميس 25 يعني 5 في 5 .
ناجح : لا والله بس ده لزوم الحكاية يا باشا ، الواد عمار جاله زنقة في الميه.
العبد لله: زنقة في الميّه!
ناجح : احتباس في البول بسيط يعني يا باشا ، راح لدكتور جنب بيته في إمبابة، حته اسمها جامع فلفل ، دكتور مشهور هناك وله صيته، مراته هي اللي قالت له عليه ، أصله عالجها لما كانت مكبوسة.
العبد لله : اتحفنا بالمصطلحات العظيمة بتاعتك.
ناجح وقد بدا عليه الضيق من غبائي وعدم معرفتي بالمسلمات: مكبوسة يعني "مشوهره" ست بترضّع أو لسه والده جديد .. واحدة دخلت عليها بلحمة نية أو وهي لاموأخذة يعني ، فاللبن بيقطع ، المهم يا باشا عمار راح للدكتور وحكى له انه عنده حبسة بول ، الدكتور خلاه يشرب عصير قصب بعد ما عرف انه أخد دوا لوجع الجسم هو اللي عمل له الحبسة دي ، بس الدكتور طلب منه عينة أحسن يكون الدوا أثر علي الخلفه عنده ، راح عمار جاب العينة للدكتور وتاني يوم فات عليه ، الدكتور قال لعمار "انت صعب جدا تخلف ولازم تاخد علاج" عمار لطم " .. يا ساتر يا دكتور ده أنا عندي عيّل وسعادتك عالجت مراتي لما كانت مكبوسة" رد الدكتور "أيوه افتكرت انت حتى عليكم 2 جنيه ادفعهم وانت خارج ، يا عمار العينة اللي جبتها دي عملتها عندنا ولا في بيتكم" رد عمار " لا مؤاخذة في البيت" الدكتور قاله التحليل ده ما ينفعش معاه العينة المنزلية ، احتياطي حنعمل عينة جديدة بتحليل جديد و7 جلسات تدليك وانت حتبقى "زي الفل"
العبد لله : وحصل إيه بعد كده.
ناجح : عمار عمل التحليل قبل وبعد الجلسات وبقى عنده عربيتين ميكروباص شغالين على خط امبابة.
العبد لله : معقول الواد عمار عنده عربيتين.
ناجح : لا يا باشا الدكتور اللي عنده عربيتين.
وعلي الله قصد السبيل

مشاركات القراء